top of page

Ήξερες ότι… Λογοθεραπεία δεν είναι μόνο Άρθρωση;

Εικόνα συγγραφέα: Play Talk TeamPlay Talk Team


Καθημερινά ερχόμαστε σε επαφή με νέους γονείς των οποίων το αίτημα συνήθως αφορά τη δυσκολία του παιδιού τους ως προς την ορθή παραγωγή κάποιου ήχου. Παρότι η Λογοθεραπεία έχει γίνει ευρέως γνωστή για την παρέμβασή της στην άρθρωση και την ενίσχυση της καταληπτότητας της ομιλίας των παιδιών, δεν πραγματώνεται μόνο με αυτά. Αποτελεί την επιστήμη που ασχολείται με την πρόληψη, την αξιολόγηση, τη θεραπεία και την επιστημονική μελέτη διαταραχών της ανθρώπινης επικοινωνίας, της φωνής και της μάσησης – κατάποσης σε παιδιά και ενήλικες.


Παρακάτω έχουμε συγκεντρώσει και παραθέσει αναλυτικά, όλους τους τομείς στους οποίους μπορεί να παρέμβει και να ενισχύσει ένας Λογοθεραπευτής, μέσω πάντα ενός εξατομικευμένου θεραπευτικού πλάνου και μιας ολοκληρωμένης διεπιστημονικής ομάδας.


Άρθρωση – το πώς παράγουμε και πώς συνδυάζουμε ήχους/φωνήματα, ώστε να παράγουμε ομιλία. Εδώ συμπεριλαμβάνονται οι αρθρωτικές δυσκολίες (αδυναμία παραγωγής κάποιου φωνήματος/ ήχου), οι φωνολογικές δυσκολίες (αδυναμία ακουστικής διάκρισης δύο ή περισσοτέρων φωνημάτων/ ήχων), η δυσπραξία της ομιλίας κ.α.

Γλώσσα­ – πόσο καλά κατανοούμε τί ακούμε ή διαβάζουμε και πώς χρησιμοποιούμε τις λέξεις για να επικοινωνήσουμε και περιγράψουμε στους άλλους τι σκεφτόμαστε. Εδώ ενδεχομένως να περιλαμβάνονται δυσκολίες όπως η Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (SLI), Δυσκολία Ακουστικής Επεξεργασίας κ.α.

Κοινωνικότητα – πόσο εύκολα και σωστά ακολουθούμε κοινωνικούς κανόνες όπως, το να πραγματοποιούμε εναλλαγή σειράς, να συνομιλούμε με διαφορετικούς ανθρώπους, το πόσο κοντά στεκόμαστε στο άτομο με το οποίο συζητάμε, το πως αντιλαμβανόμαστε το χιούμορ, το πως αντιδράμε σε διάφορες καταστάσεις κ.α. Όλα τα παραπάνω αλλά και αρκετές ακόμη δεξιότητες όπως αυτές που προαναφέρθηκαν εντάσσονται στο κομμάτι της πραγματολογίας.

Φωνή – το πώς ακούγεται η φωνή μας. Μπορεί να χάνουμε εύκολα τη φωνή μας, να ακούγεται βραχνή, σκληρή, να μιλάμε πολύ δυνατά ή πολύ ένρινα.

Ροή – συχνά την συναντάμε και ως τραυλισμό και αφορά τον φυσιολογικό ρυθμό – ροή της ομιλίας μας. Σε περιπτώσεις διαταραχών ροής, μπορεί να επαναλαμβάνουμε ήχους (όπως «κ-κ-κ και …»), να χρησιμοποιούμε το «εμμμ» και το «εεε» συχνά, να κάνουμε αρκετές παύσεις κατά τη διάρκεια της ομιλίας κ.α.

Σίτιση / Κατάποση – πόσο καλά προσλαμβάνουμε, μασάμε και καταπίνουμε την τροφή μας (στερεά και υγρά). Μια διαταραχή σίτισης μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την φτωχή θρέψη, απώλεια βάρους και άλλα προβλήματα υγείας. Όλα τα παραπάνω ονομάζονται και δυσφαγία.

Επικοινωνία — περιλαμβάνει δεξιότητες όπως, τη μνήμη, τη συγκέντρωση, την οργάνωση, την επίλυση προβλήματος και άλλες νοητικές λειτουργίες.



Δεδομένου του ότι η Λογοθεραπεία, αποτελεί μια διαδικασία η οποία διαρκεί από λίγους μήνες έως και όλη τη ζωή, απώτερος σκοπός της είναι να καταφέρει να ωθήσει τον θεραπευόμενο στον καλύτερο βαθμό ανεξαρτητοποίησης και αυτονομίας που δύναται. Για το λόγο αυτό και η προσέγγισή μας στο πλαίσιό μας είναι διεπιστημονική. Οι θεραπευτές δηλαδή όλων των ειδικοτήτων είναι σε συνεχή συνεργασία, επικοινωνία και αλληλοϋποστήριξη έχοντας σαν σκοπό την καλύτερη δυνατή ενίσχυση του εκάστοτε παιδιού.


Προειδοποιητικά Σημάδια

Μερικές φορές, είναι πιο ξεκάθαρο και βοηθητικό να παρουσιάζουμε κάποιες συμπεριφορές ή/και χαρακτηριστικά, τα οποία θα ωφελούνταν από Λογοθεραπευτική εκτίμηση και παρέμβαση. Ενδεικτικά, οι νέοι γονείς καλό είναι να έχουν στο μυαλό τους πως ένα παιδί είναι καλό να ξεκινήσει πρόγραμμα όταν εμφανίζει:


Καθυστέρηση στην εξέλιξη του λόγου: αργοπορία στην λεκτική έκφραση και επικοινωνία. Συνήθως μπορεί να υπάρχει ένα ικανοποιητικό αντιληπτικό λεξιλόγιο. Σε τέτοιες περιπτώσεις γονείς μας επικινωνούν ότι «Καταλαβαίνει τα πάντα/ κάνει ό,τι του ζητάω, αλλά δεν λέει λέξη».

Δυσκολία χρήσης του λόγου: το παιδί φαίνεται να χρησιμοποιεί δικούς του κανόνες για επικοινωνία, με αποτέλεσμα ο αυθόρμητος λόγος του να είναι μπερδεμένος και δυσκατάληπτος. Μπορεί δηλαδή, να γίνεται λανθασμένη χρήση των γραμματικών κανόνων, της σύνταξης, των καταλήξεων κ.α.

Γνωστικές – Γλωσσολογικές Διαταραχές : παρουσιάζονται ως δυσκολίες στη μνήμη, στο λεξιλόγιο, τον προσανατολισμό, την κρίση, κ.α.

Άρθρωτικές Δυσκολίες: αφορά την πιο συχνή αιτία παραπομπής για λογοθεραπεία. Πραγματεύεται την ορθή παραγωγή των φωνημάτων της ομιλίας μας.

Διάγνωση κρανιοπροσωπικών ανωμαλιών: πιο συγκεκριμένα στον όρο αυτό συμπεριλαμβάνονται οι σχιστίες χειλιων η/και υπερώας

Δυσκολία ρυθμού της ομιλίας / Τραυλισμός – Βατταρισμός: αναφέρεται στον ρυθμό, την ταχύτητα και την προσωδία της ομιλίας μας.

Διαταραχές Φωνής: μπορεί να περιλαμβάνουν αφύσικο τόνο, ένταση ή και ποιότητα φωνής.

Διάγνωση δυσαρθρίας: αφορά μεγάλη δυσκολία στον συντονισμό της αναπνοής, της άρθρωσης, της φώνησης και της προσωδίας λόγω νευρομυϊκών διαταραχών.

Διάγνωση απραξίας: αφορά δυσκολία στον προγραμματισμό των κινήσεων των οργάνων ομιλίας.

Διάγνωση αφασίας: αναφέρεται στη μερική ή ολική αποδιοργάνωση του λόγου μετά από εγκεφαλικό επεισόδιο ή τραύμα, καθώς και προωρότητας.







Comments


bottom of page